Tips voor succesvolle acties
Graag delen wij hieronder enkele tips & tricks van andere actievoerders om uw actie voor het kankeronderzoek in het Antoni van Leeuwenhoek zo succesvol mogelijk te laten zijn:
Vertel uw verhaal
Benadruk wat uw persoonlijke motivatie is om voor de Antoni van Leeuwenhoek Foundation in actie te komen. Grote kans dat u hiermee mensen raakt en over de streep trekt om uw actie voor het kankeronderzoek te sponsoren.
Voeg foto's en/of video's toe
Geef uw actiepagina een persoonlijk tintje. Een foto of filmpje zegt vaak meer dan 1000 woorden.
Bepaal een volgorde voor benadering van uw netwerk
Voordat iedereen gaat mailen om een donatie, is het verstandig om al een aantal donaties te hebben ontvangen. Vraag daarvoor uw beste vrienden en directe familieleden als eerste. Dan zullen er snel meerdere volgen. Ook kijken donateurs veelal naar hetgeen al gegeven is. Als u dus al een aantal grotere bedragen als eerste hebt ontvangen, zal dit in uw voordeel werken!
Personaliseer uw e-mail
Probeer iedereen uit uw netwerk zo veel mogelijk individueel om een donatie te vragen. Vergeet niet de link naar uw actiepagina bij te sluiten. Voeg ook standaard een oproep toe met hyperlink bij uw email-handtekening. Dit werkt goed als reminder voor de actie.
Blijf herhalen
Sommigen doneren meteen als u erom vraagt, anderen zult u een aantal keer moeten vragen. Dat is vaak geen onwil, dus herinner ze er gerust aan!
Maak actief gebruik van uw netwerk
Uw netwerk is vaak veel groter dan u denkt: familie, vrienden, buren, collega's, kennissen, leden van de sport- of muziekvereniging en bekenden van bekenden. Informeer vooral ook uw werkgever over de actie. Vaak blijkt dat werkgevers graag hun werknemers sponsoren, bijvoorbeeld door het ingezamelde bedrag te verdubbelen.
Gebruik social media
Niet alleen het aanmaken van een persoonlijke sponsorpagina via deze website kan een middel zijn om uw actie onder de aandacht te brengen, maar ook social media zoals Facebook en Twitter zijn nuttige instrumenten om een grote groep mensen op de hoogte te brengen. Post regelmatig updates, bijvoorbeeld bij het bereiken van een bepaald bedrag (de eerste €100, de eerste €1000), ontwikkelingen of resultaten bij het voorbereiden van de actie. En houd uw actiepagina actueel.
Ouderwets langs de deur
Sociale media zijn leuk, maar vroeger ging men gewoon langs de deur bij de buren, buren van de ouders, schoonouders en medebewoners van oma’s en opa’s in een verzorgingshuis. Vraag indien gewenst een collectebus aan bij de foundation.
Benader lokale media
Een paar regels in een lokale krant of op de lokale radio kunnen zorgen voor nieuwe donateurs. Vergeet niet om overal de link naar uw actiepagina te vermelden.
Bedank donateurs
Heel belangrijk: bedank iedereen persoonlijk die u steunt met een donatie! U kunt dan meteen de gelegenheid nemen om hem/haar te vragen om uw actiepagina door te sturen aan zijn/haar vrienden.
Blijf geld ophalen ook nadat jouw actie is volbracht
Ongeveer 20% van alle donaties vindt plaats nadat de actie is volbracht. Dus kies voor uw online actiepagina een einddatum enkele weken nadat u de actie denkt te volbrengen. Het volbrengen van de actie is ook weer een goed contactmoment, met andere woorden een goed moment voor een (laatste) mailing met verzoek om alsnog te doneren.
En mocht u nog vragen hebben of kunnen wij u vanuit de Antoni van Leeuwenhoek Foundation misschien ergens bij helpen, mail ons dan vooral via fondsenwerving@nki.nl